Tips voor werkgevers

Het is mogelijk dat de medewerker die burn-out raakt hoogsensitief is. Hoogsensitiviteit is geen aandoening. Hoogsensitieve personen zijn zeer gevoelig voor prikkels en verwerken deze diepgaand.


Hoogsensitieve personen zijn betrokken, loyaal en hardwerkend. Ze voelen zich verantwoordelijk om het goed te doen en leggen voor zichzelf de lat heel hoog. Als ze uitvallen, zijn ze ver over hun grenzen gegaan. Herstel kan lang duren.

Advies

Hoe ga je om met de medewerker die uitvalt met een burn-out, en hoe zorg je dat hij of zij weer inzetbaar is? Hieronder staan een aantal algemene tips. Ik geef ook graag advies in een specifieke situatie of toegespitst op de organisatie.


Ook kan ik een presentatie verzorgen voor een groep vertegenwoordigers van de organisatie, zoals HR medewerkers, lijnmanagers of bedrijfsartsen.

Contact

Bel of mail voor een vrijblijvende kennismaking of om een afspraak te maken.
Stuur een mailtje of bel:

Tips bij herstel en re-integratie

  • Mensen die burn-out raken, zijn vaak minder goed in staat om voor zichzelf op te komen. Toon begrip en luister naar het verhaal.
  • Geef hoogsensitieve personen informatie op een uitnodigende en niet-confronterende manier. Leg geen druk op en probeer niet om oplossingen door te drukken. Vraag wat de medewerker zelf wil. Geef tijd om zaken eerst te verwerken en dan pas te reageren.
  • Geef de medewerker tijd en ruimte om tot rust te komen en de batterij weer op te laden. Het is net als met griep: als je te snel weer aan de slag gaat, duurt het alleen maar langer voordat je weer beter bent.
  • Leg niet meteen iets op, zoals strakke schema's. Dat werkt bij hoogsensitieve personen vaak averechts en schrikt af. Iemand die burn-out is kan niet veel hebben.
  • Vraag de medewerker die ziek thuis zit of hij contact wil houden met collega’s en zo ja, hoe. Zodat de medewerker zich volledig op herstel kan richten.
  • Besef dat burn-out niet alleen een kwestie is van mindset maar dat men fysiek uitgeput is. In de reguliere zorg wordt vaak alleen cognitieve gedragstherapie aangeboden maar deze voorziet in eerste instantie niet in wat er nodig is. Eerst moet men fysiek herstellen, daarna emotioneel en dan pas komt men toe aan het mentale of cognitieve aspect.
  • Geef tips om te gaan mediteren of mindfulness te doen. Mensen die veel in hun hoofd zitten, kunnen beter iets doen dat aardend werkt zoals yoga of wandelen en, als ze weer meer energie hebben, sporten.
  • Stel ook vragen: wat heb jij nodig om te herstellen? Hoe kan ik jou daarbij helpen? Wat voor soort therapeut of therapie werkt bij jou? Bekijk eventueel het schema in bijlage 2 voor een overzicht van mogelijke hulp per niveau en in bijlage 3 het overzicht van coaches en therapeuten die deze hulp kunnen bieden.
  • Onderzoek in een latere fase of de oorzaken van de burn-out gelegen zijn in het werk. Zit de medewerker niet op de juiste plek, doet hij/zij werk dat niet echt past bij diens kwaliteiten en motivatie? Als dit zo is, overleg met de medewerker en bekijk samen of er binnen de organisatie mogelijkheden zijn om andere taken op te pakken. Re-integreren op een passende plek kan zorgen voor nieuwe energie. Houd zoveel mogelijk rekening met of iemand een ochtend- of avondmens is en pas zo nodig werktijden aan. Geef eventueel de mogelijkheid om af en toe thuis te werken.
  • Als de medewerker toe is aan terugkeer in het arbeidsproces, is het goed als hij/zij geïnformeerd wordt over de mogelijkheden om van baan te veranderen of voor zichzelf te beginnen, als daar behoefte aan is. Leg geen druk op en vraag wat de medewerker wil. Begin hier niet te vroeg over. Als de medewerker net ziek thuis zit, kan beginnen over een andere baan heel bedreigend overkomen, alsof de eigen baan op de tocht staat.
  • Mensen met een burn-out weten vaak niet goed wat ze willen, maar wel wat ze niet meer willen. Daar dient rekening mee te worden gehouden. Help hen uitzoeken wat ze willen, op het moment dat zij aangeven daar aan toe te zijn. Bied eventueel begeleiding aan van een (loopbaan)coach om dit helder te krijgen.
  • Als de hoogsensitieve medewerker weer aan het werk is, let erop dat deze na inspanning ook rust neemt en probeer een prikkelarme omgeving te bieden. Laat hoogsensitieve medewerkers kiezen voor activiteiten waar ze warm voor lopen, die hen uitdagen en toch uitvoerbaar zijn. Hoogsensitieve personen werken het beste samen op basis van gelijkwaardigheid, openheid en vertrouwen. Als ze werk doen dat past bij de eigen motivatie en talenten, herstellen ze sneller, bloeien ze op en functioneren ze beter.